Fiasko Records

Delirium reviews in Danish

Jazz Special
#66, Oktober/November 2002

Noget af det fedeste i tilvaerelsen er at vaere vidne til unge hanners kampe og lege! Deres evne til at opleve og udleve aeldgamle ritualer - som var det förste gang i verdenshistorien de blev opfört, er en enestående kilde til uendelig glaede for os gamle hanner (og hunnerne med, for den sags skyld). Der sidder vi og ved alt om tvangsritualernes gentagelsespraxis som ungerne ville afvise som nonsens; hvis vi fortalte om dengang vi selv, på nöjagtig samme måde opfandt verden, og fandt os selv.

Uforsagt må man vaere - for at kunne ryste og aendre verden. Jamen så enkelt begynder denne plade: Nu skal I sgu höre hvad vi lige har fundet ud af at verden magler - To takters Fanfare - og så körer svinet derudaf!

Herre Gud vi har hört det för - er man lige ved at vrisse af sig, indtil det går op for en at knaegtene vitterligt mener hvad de spiller, og derfor spiller med en gejst der kunne vaekke en kaempe- brandert.

Ornette Coleman og Don Cherry ville smile til mange af temaerne og ville elske at improvisere over dem, men först og fremmest ville de nok smile til knaegtene og bede dem om aldrig at holde op med at lege. Delirium på Fiasko Records er måske for godt at vaere sandt på lang sigt? Men indtil videre kan jeg kun folde mine små rynkede gammelmandshaender, og bede dem om at blive ved med at tale med i videlse, og blive ved med at udgive plader - lige indtil den dag det måtte blive en succes.

Denne plade er dejlig, og jeg er lykkelig over at havde siddet og skreget med på de appellerende temaer; selv den dag hvor Posten bekymret bankede på dören spurgte: Er der noget galt, hvorfor hyler du ... er du syg? - grinede jeg overgivent og sagde: Nej Hans, det er da bare en ny Delirium-plade jeg går rundt og skråler med på. Post- Hans sukkede, rystede på hovedet, og cyklede videre på sin rute. En skamt at han ikke forstår at musik kan vaere andet end underholdende; f.eks. besaettende.

Tranberg kender vi efterhånden - og mest for de gode - men de tre andre vil sikkert vaere nye bekendtskaber for det fleste. Westergaard og Pasborg er i fuld gang med en meget smuk udfoldelse son store unge musiker og komponist, og Innanen kan meget vel blive betydningsfuld som musiker og komponist. Tag nu at droppe den naeste flaske spiritus - og köb pladen i stedet.

Kirk